AMA Film Academy - szkoła filmowa, Kraków
Znaczenie kolorów w filmie

Znaczenie kolorów w filmie

O znaczeniu kolorów w filmie już pisałem w jednym z poprzednich poprzednim artykule (Kolorystyka w filmie). Dzisiaj chcę jednak rozszerzyć nieco temat, bo to ciekawe i bardzo rozbudowane zagadnienie. Tym razem nie będzie chodzić wyłącznie o kolorystykę kardów.

Kolorystyka w filmie, jak zapewn wiecie jest bardzo różna, choć pewne standardowe rozwiązania stosowane są w wielu filmach podbnego typu. Początkujący filmowcy być może nie zwracają jeszcze na to uwagi, ale warto wiedzieć kolor w filmie jest bardzo mocnym środkiem przekazu. 

Zasadniczo zadaniem kolorystyki w filmie jest ustalenie klimatu sceny (a właściwie wzmocnienie tego klimatu) lub też oddziele wizualne i emocjonalne danych scen. Na przykład, scena jednego filmu rozgrywa się w domu i w mieście. Jeśli w domu panuje dobra atmosfera, kolorystyka scen rozgrywanych w domu będzie raczej ciepła. Sceny miejskie będą miały dużo bardziej surowy klimat, np. kadry będą bardziej wyblakłe, wpadające w kolor niebieski. Dla osób, które oglądają filmy i nie zagłębiają się raczej w takie zagadnienia albo nie zdają sobie sprawy z "kolorowania" kadrów albo traktują to wyłącznie jako element wizualny. Natomiast zabieg taki ma za zadanie m.in. oddzielenie scen i wzmocnienie ich klimatu. Zobacz, jak przedstawiono to na przykładzie filmu "Wyspa tajemnic" (Shutter Island).

Pierwsza stopklatka przedstawia głównego bohatera z żoną. Kojarzy się to na pewno z miłymi dla bohatera uczuciami, dlatego kolory są wyraziste, mocne. Drugie zdjęcie przedstawia bohatera w winnych okolicznościach. Tutaj kolory są już znacznie badziej smutne, wyblakłe. Dzięki temu wiemy, że to zupełnie inna scena - pomijając to, że to rzeczywiście inna scena :) Ale gdyby zestawić te dwa ujęcia zaraz po sobie, widz nie miałby wątpliwości, że pierwsza dzieje się w innym czasie niż druga.

Kolorystyka w filmie to trochę jak znaczenie kolorów o którym mówi psychologia. Zielony kolor ma uspokajać, a żółty czy pomarańczowy inspirować i dawać energię do działania. Nie to oznacza jednak, że jeśli chcesz żeby Twoja scena była spokojna, musisz ją "pokolorować" na zielono. Podany przykład kolorów wywodzi się z psychologii i w filmie raczej się nie sprawdzi. Wszystko zależy od kontekstu i to Ty decydujesz jak użyć koloru. 

Zauważ, że w filmach których akcja dzieje się np. Meksyku, Afryce, czy innym miejscu gdzie jest całkiem sporo słońca, filmy przeważnie kolorowane są na żółto, piaskowo. Takie zabieg jest robiony m.in. po to by oddać klimat tego „ciepła” które tam panuje. Nie koniecznie odzwierciedla to emocje, które panują w filmie. Można to zaobserwować m.in. w serialu Breaking Bad.

Mówiąc o kolorystyce nie mówimy tutaj tylko o postprodukcji i color gradingu filmu. Chodzi tutaj również o scenografię i kostiumy. Dlatego przed kręceniem filmu dobrze wiedzieć w jaką stylistykę chcemy wejść. Nie chodzi tylko o samo planowanie, ale również o to by zapewnić odpowiedni kontrast kolorów jeśli chodzi o scenografię czy kostiumy. Aby Twój film nie wyglądał na zbyt monotonnie, musisz pamiętać, by zapewnić ujęciu jakiś kontrastowy kolor. Świetnie widać to m.in. w pierwszych scenach filmu „To” („It”). W deszczowej scenie (dominujący kolor niebieski, zielony) dobrze wybija się żółty płaszcz chłopca. Zapewnia to nie tylko walory wizualne, ale akurat w tym przypadek żółty płaszcz jest elementem rozpoznawalnym potem w całym filmie. Podobnie rozpoznawalne są czerwony balony. Kto nie oglądał jeszcze „To” to polecam obejrzeć.

Ciekawy zabieg kolorystyczny pojawił się w filmie „Życie Adeli", gdzie w prawie każdej scenie pojawia się kolor niebieski. To specjalny zabieg, który gdzieś w tle świetnie łączy cały w film w jedną całość. Można się domyślać, że w każdej scenie użycie niebieskiego koloru, nawet gdzieś w tle, jest w pełni świadome.

Oglądaliście Kill Billa? Takim kontrastowym kolorem był tam kolor żółty, który miała na sobie główna bohaterka. Często główny bohater lub antagonista jest ubrany w jakiś wyrazisty kolor. Nie chodzi tylko o to by odciąć go nieco od tła z powodów (choć często też), ale również by skupić na kimś/czymś większa uwagę niż na inne osoby/przedmioty. To wydaje się całkiem naturalne, ale mimo to warto o tym pamiętać i świadomie stosować.

 

Kilka przykładów:


Czerwony kolor świetnie kontrastuje z bladym ciałem aktorski (American Beauty)


Zielona kolorystyka w filmie Matrix oznacza, że dana scena rozgrywa się w matrixie, a nie w rzeczywistości (zabarwienie niebieskie)


Cała scenografia, nie tylko same kolory pomaga pokazać przepych miejsa (Moulin Rogue)


Przykład bardzo często wykorzystywanego zestawienia barw - z jednej strony kolory zimne (otoczenie), z drugiej strony ciepłe (twarze) (Babadook)


Wyblakłe kolory pomagają pokazywać emocjonalny chłód podczas wojny (Saving Private Ryan)


Zimne, niebieskie barwy najczęściej pokazują niepewność, niepokój. Często wykorzystywane są w filmach akcji, thrillerach (Arrival)

 

Oczywiście jasne jest, że nie w każdej scenie i w nie każdym ujęciu trzeba koniecznie używać koloru kontrastowego. Jeżeli tak będzie, cały film może stać się zbyt przewidywalny. Dlatego lepiej używać ten zabieg w bardziej znaczących scenach. Nie tak rzadko jednak porzuca się kontrastowe kolory. Powody mogą być różne:

1. Realne przedstawienie sytuacji

Film o początkach kolonizacji Ameryki może być wyblakły w brązowych barwach, po to by realnie przedstawić to, że kiedyś po prostu nie było kolorowych tkanin czy farb. 

2. Przedstawienie emocji

Brak kolorów może przedstawiać monotonię, szarość życia, brak perspektyw i pesymizm bohatera. Świetnym przykładem jest tutaj ponownie Breaking Bad. Chodzi o zmianę ubioru bohatera na przestrzeni sezonów. Walt początkowo ubiera się grzecznie, kolorowo, by potem wraz z przemianą emocjonalną bohatera zyskać bardziej mroczny i wyrazisty charakter poprzez ciemne, monotonne kolory..Warto dodać, że ostatni sezon był chyba najmroczniejszym jeśli chodzi o wizualną stronę. Myślę tutaj nie tylko o samej kolorystyce, ale również o niskim kluczu w jakim kręcono sceny.

Czasami używa się bardzo, bardzo dużo różnych kolorów - przykłady Moulin Rogue, Grand Hotel czy filmy w których akcja sceny dzieje się np. w kasynach. Pomaga to przekazać przepych tych miejsc. Często w komediach również korzysta się z bardzo szerokiej palety kolorów. Cel jest jeden - wiele kolorów kojarzy się po prostu z czymś wesołym, miłym. Dlatego dzieci tak bardzo lubią kolorowe zabawki.

Nie da się jednak ukryć, że kadry z jakimś kontrastowym kolorem wyglądają ciekawiej. Warto więc świadomie podjąć decyzję o kolorach w filmie. W filmach czarno-białych filmach nie można było manipulować kolorem. Teraz jest taka możliwość, więc należy z niej mądrze korzystać. Brak kolorów w filmie to też nie przypadek, tak jakby choć w polskiej „Idzie” czy amerykańskiej „Liście Schindlera”.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych