AMA Film Academy - szkoła filmowa, Kraków
Histogram - po co jest i jak z niego korzystać?

Histogram - po co jest i jak z niego korzystać?

Histogram to zagadka początkujących. Wykres, jakieś falujące góry - o co chodzi? W dużym skrócie, chodzi o to, by wiedzieć, czy ujęcie jest prześwietlone lub niedoświetlone. Powiesz: przecież widzę na ekranie, czy jest prześwietlone. Oj, nie do końca.

Histogram jest reprezentacją ekspozycji/barw. Jest to całkiem prosta rzecz, wbrew temu, co można pomyśleć, gdy pierwszy raz się go zobaczy. Najlepiej będzie wyjaśnić to na poniższym zdjęciu. Lewa strona histogramu odpowiada za ciemne tony, środkowa za średnie, a prawa za wysokie. Drugi obrazek poniżej przedstawia kadr, na którym jest dużo ciemnych tonów i mało jasnych. Trzeci obrazek to odwrotny kard - więcej jasnych tonów (wręcz prześwietlenie), a prawie wcale ciemnych.

W praktyce, wygląda to tak, że jeśli będziemy mieć ciemne ujęcie, to wykres na histogramie powędruje bardziej w lewą stronę. Gdy kadr będzie jasny powędruje bardziej w prawo. Wszystko jasne, prawda? Istnieją również histogramy, które określają wykres dla każdego koloru z osobna (R=Red, G=Green, B=Blue, A=Alpha).

A teraz przyjrzyjmy się jak to wygląda na kilku przykładach (Zdjęcie 1 - Dunkierka, 2 - To, 3 - Śmierć na pogrzebie, 4 - La La Land)

Po co ten histogram?

Można pomyśleć, że w zasadzie histogram jest tylko zbędnym dodatkiem na ekranach kamer czy aparatów. Nie jest tak do końca. W słoneczny dzień może ci się wydawać, że ujęcie jest odpowiednie, a tak na prawdę może być prześwietlone. Wszystko przez to, że światło słoneczne będzie świecić na ekran i przekłamywać kolory. Równie dobrze, możesz mieć maksymalnie rozjaśniony ekran w swojej kamerze/aparacie. Po zrzuceniu pliku na komputer może okazać się, że nagrany materiał był jednak zbyt ciemny.

Jeżeli chcesz żeby Twoje ujęcia lądowały na linii programu montażowego, a nie w koszu, powinieneś często zerkać uwagę na histogram. Oczywiście nigdy nie jest tak, że wykres jest idealnie równy. Nie istnieje coś takiego jak magiczny wykres histogramu. Jeżeli kręcisz w dzień naturalne będzie, że histogram powędruje w prawą stronę, bo masz wtedy więcej jasnych tonów. Jeżeli kręcisz coś w cieniu to histogram pokaże ci zdecydowaną większość ciemnych tonów. Ważne jest jednak, żeby nauczyć się pracy z histogramem i dostosowywać parametry kamery/aparatu lub warunków filmowania, by nie zniszczyć ujęcia. Jeśli za bardzo naświetlisz kadr, nie odzyskasz już utraconych jasnych tonów. Tak samo będzie z cieniami. Trzeba po prostu pamiętać o tym by dane ujęcie nie było zbyt prześwietlone lub zbyt ciemne.

Przy okazji omówieniu histogramu warto poznać pojęcie takie jak "peaking". Niestety nie każdy aparat i kamera są wyposażone w takie narzędzie. Przy włączonej opcji "peakingu" na ekranie możemy zobaczyć obszary, które są albo prześwietlone albo niedoświetlone. Jednak jest wtedy pewne, że z danych obszarów nie odzyskamy już kolorów w postprodukcji. Tożsamą funkcję posiada tzw. zebra, która też oznacza prześwietlone obszary. Z tym, że w przypadku "zebry" możemy zazwyczaj ustawić, by widzieć obszary które są tylko prześwietlone lub prawie-prześwietlone (mogą być różne czułości "zebry").

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych