AMA Film Academy - szkoła filmowa, Kraków
Co powinieneś wiedzieć o standardach nagrywaniafot. Sílvio Gabriel Spannenberg / freeimages.com

Co powinieneś wiedzieć o standardach nagrywania

PAL, NTSC, 16:9, 4:3, 50i czy 25p - osoby, które zajmują się filmowaniem zapewne temat znają dobrze. To będzie jednak artykuł z serii dla początkujących. Warto o tym wiedzieć, bo nierzadko spotykam się z osobami, które już filmują, a nie znajdą takich podstaw. Artykuł hucznie, choć może na wyrost, nazwałem "Co powinieneś wiedzieć o standardach nagrywania". Zapraszam do czytania.

Zacząłem już pisać artykuł na temat tego, kiedy powstały konkretne standardy, opisywać je szczegółowo, ale stwierdziłem, że to bez sensu. Większość informacji nie byłaby wykorzystana w praktyce. Napiszę więc konkretnie, co musisz wiedzieć nagrywając materiały wideo czy filmy.

Przede wszystkim przeplot!

Nagrywałeś kiedyś film, który na kamerze wyglądał dobrze, a na komputerze pojawiały się dziwne paski? To pewnie dlatego, że kamera nagrywała w trybie przeplotu (z angielskiego interlaced). Być może w ustawieniach kamery widziałeś oznaczenie np. 50i, czyli 50 półklatek. Nie będziemy się zgłębiać w szczegóły czym się różni klatka od półklatki, ale najlepiej gdy zobaczysz to na przykładzie (pierwszy lepszy znaleziony w internecie).


fot. download.videohelp.com

Te dziwne paski przy przesuwaniu to właśnie przeplot. Spokojnie, nic straconego jeśli nagrałeś video w trybie z przeplotem. Oprogramowanie komputerowe może bez problemu naprawić problem. Wystarczy przy zgrywaniu, importowaniu lub eksportowaniu materiału zaznaczyć „usuń przeplot” lub „tryb progreswyny” (z angielskiego odpowiednio „deinterlaced” i „progressive”). Kilka linijek wcześniej napisałem, że przeplot to problem. Nie do końca jest to jednak prawda. Wideo nagrane w trybie z przeplotem będzie wyglądało „normalnie” na telewizorze, natomiast na komputerze już nie. Związane jest to ze skanowaniem i częstotliwością obrazu w naszym TV. Jeśli jednak filmujesz aparatem cyfrowym, tego problemu raczej nie doświadczysz - większość ma domyślnie ustawiony tryb np. 25p, czyli 25 klatek na sekundę (w niektórych aparatach czasem w ogóle nie ma trybu z przeplotem). Taki obraz oczywiście zostanie bez problemu wyświetlony na TV. Czemu akurat 25p? Chodzi m.in. o tak popularny „film look”. Ciut więcej dowiesz się w tym artykule.

Standardy systemu nadawania obrazu

PAL - obowiązuje w większości krajów europejskich (również w części Azji, Afryki, Ameryki Południowej czy w Australii). Ze względu na odświeżanie ekranu w TV o wartości 50Hz, nagrywany jest w 25 klatkach na sekundę (25p) lub 50 półklatkach (50i).

NTSC - obowiązuje głównie w Ameryce. Odświeżanie ekranu to 60Hz, stąd też standardem jest nagrywanie w 30 klatkach na sekundę (30p) lub 60 półklatkach (60i).

Oczywiście standardów nadania obrazu jest więcej, ale to są te najbardziej popularne. W inne więc nie będziemy się zagłębiać, bo zdecydowana większość z Was i tak nie będzie miała z nimi do czynienia.

Proporcje ekranu

Kiedyś w kinematografii, a także długo w erze kamer wideo królem proporcji było 4:3 (nazywany również 1.33:1). Jak można się łatwo domyślić to prawie kwadrat. Wyobraźcie sobie szeroki na 4 cm i wysoki na 3 centymetry ekran (lub analogicznie np. 8 cm szeroki i 6 cm wysoki). Właśnie w tym polu wyświetlany był obraz. Kiedy branża filmowa się profesjonalizowała w latach 60. i 70., pojawiło się więcej różnych proporcji. Na przykład 1.37:1 (Academy), 1.85:1 (Academy Standard Flatt Matted/VistaVision), panoramiczne 2.35:1 (Cinemascope/Panavision) czy 2.340:1 (Anamorphic). W dzisiejszych czasach popularną proporcją jest 1.77:1, inaczej zwane też 16:9. Niektórzy do materiału nakręconego w 16:9 dodają czarne paski, tak by wideo wyglądało jak 2.35:1, czyli bardziej kinowo. Czy to dobre, czy złe, niech każdy oceni. Co ciekawe, polska oskarowa „Ida” została nakręcona w nie używanym od dawna formacie 4:3. Wszystko zależy od tego, co chcemy uzyskać na ekranie. Nie należy wpadać nieświadomie w obowiązujące trendy, co często czynią początkujący.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych