AMA Film Academy - szkoła filmowa, Kraków
Ogniskowa - trochę teorii

Ogniskowa - trochę teorii

Dziś będzie o ogniskowej, czyli zakresie widzenia obrazu przez obiektyw. To nie tylko, jakby się mogło wydawać, obszar widzenia obrazu w kadrze. Ten temat jest nieco bardziej rozbudowany.

Dla większości początkujących osób, ogniskowa obiektywu opisuje po prostu obszar widzenia kadru. Owszem, jest to jedna z najważniejszych cech, ale tak na prawdę za tym kryje się dużo więcej. Ten artykuł powinny przeczytać w szczególności osoby, które posiadają kamery bez wymiennej optyki. Wtedy lepiej zrozumieją jak można wykorzystać kamerę by uzyskać lepsze ujęcia.

Szeroki kąt, standardowy obiektyw czy zoom

Obiektywy dzielimy na superszerokokątne (np. fisheye, 8mm), szerokokątne (np. 16-35mm), standardowe (np. 50mm), zoomy/teleobiektywy (70-200mm) czy superzoomy (np. 200mm, 500mm itd.). I jak widać po samych nazwach, wartości odnoszą się do kątu widzenia obrazu. Nie muszę chyba tłumaczyć, że im większa wartość tym większe mamy zbliżenie.

Warto jednak pamiętać, że kupując obiektyw np. 50mm, w rzeczywistości może on mieć 80mm. Dlatego, że trzeba pamiętać jeszcze o matrycy jaką posiada kamera czy lustrzanka. Wspomniane wartości odnoszą się (zazwyczaj) do kąta widzenia przy matrycy pełnoklatkowej (35,8 mm x 23,9mm). Matryca w moim Canonie to ASP-C o mnożniku 1,6x. Czyli wartość 50mm musimy pomnożyć przez 1,6. Wychodzi więc 80mm. I to jest właśnie realna ogniskowa obiektywu w mojej lustrzance. Dlatego warto zorientować się na temat matrycy w swoim sprzęcie. Warto jeszcze zaznaczyć, że najbardizej naturalną ogniskową jest właśnie 50mm, a to dlatego, że jest najbardziej zbliżona do tego jak widzi ludzkie oko.

Perspektywa

Przy wyborze obiektywu do danego ujęcia warto zastanowić się co i jak chcemy pokazać. Ten sam kadr wyglądać będzie inaczej w obiektywie 18mm i 93mm, nawet jeśli zachowamy taki sam rozmiar głównego obiektu w kadrze. Zobacz na przykład poniżej. Prawda, że zdjęcia diametralnie się różnią?

Kompresja

Bardzo ważna, ale często pomijana rzecz przez osoby, zaczynające swoją przygodę z filmowanie czy fotografią. "Dłuższe" obiektywy, np. 200mm mają większą tzw. kompresję. Chodzi o wizualne zmniejszenie dystansu między obiektem, a jego tłem (spójrz na przykład powyżej). Przy obiektywie szerokokątnym, rzeczy stojące w tle (np. 2 metry za filmowanym obiektem) będą wydawały się małe i odległe. Gdy do tej samej scenerii użyjemy obiektywu 93mm, rzeczy za obiektem będą wydawały się większe - tak jakby były bliżej, choć nie są. To właśnie kompresja - tak jak kompresuje się plik na komputerze, żeby mniej zajmował, tak samo kompresja w obiektywie zmniejsza dystans między obiektem a tłem. Warto o tym pamiętać. Tę zasadę często wykorzystuje się w filmach kręcąc tłum (na ulicach, na imprezie). Wcale nie musi być dużo ludzi na planie, wystarczy obiektyw o dłuższej ogniskowej, który stworzy wrażenie, że ludzie są ustawienia obok siebie i jest ich dużo. Tu możecie zobaczyć krótki filmik o obiektywach i właśnie kompresji.

Głębia ostrości

Kolejną, chyba całkiem zrozumiała rzeczą jest głębia ostrości. Zależna jest również od ogniskowej. Im ogniskowa jest dłuższa, tym mniejsza jest głębia, czyli bardziej rozmazane tło (na chłopski rozum). Oczywiście należy tu jeszcze wziąć pod uwagę jasność obiektywu. Mniejsza wartość (np. F1.8) = mniejsza głębia ostrości. Jednak obiektyw 28mm F2.8  będzie miał większą głębie ostrości, niż 70mm F2.8 (ten będzie miał bardzo rozmazane tło). Oprócz walorów wizualnych, rozmazane tło będzie przydatne gdy kręcimy w miejscu publicznym i nie chcemy by było widać tło - np. bo jest brzydkie, czy po prostu przechodzą tamtędy ludzie, których nie chcemy łapać w kadrze.

Jak widać długość ogniskowej to nie tylko kąt widzenia, to też inne bardzo ważne elementy takiej jak perspektywa czy kompresja.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych