AMA Film Academy - szkoła filmowa, Kraków
Kręć wideo pod montaż

Kręć wideo pod montaż

Są zasadniczo dwie szkoły kręcenia wideo. Pierwszy to taki, kiedy operator kręci wszystko co się może przydać, a montażysta wybiera sobie potem materiały spośród tych dostępnych i układa to w ładną całość. Drugi to taki, gdzie operator kręci materiał już pod wymyślony scenariusz.

Ja osobiście zawsze kręcę wideo pod montaż. Nie wyobrażam sobie, żebym kręcił wszystko, a potem składając pliki na montażu, zastanawiał się jak to ładnie połączyć. Ja akurat mam ułatwione zadanie, bo zazwyczaj jestem reżyserem, operatorem i montażystą. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem nagrywania mam w głowie obraz, jak chciałbym żeby wideo miało wyglądać. Niektórzy kręcą wszystko i potem na montażu zastanawiają, jak to zmontować żeby miało to sens. Zawsze kiedy coś kręcę to obserwuję. Czasami nasunie mi się na myśl "przydałoby mi się jeszcze bliskie ujęcie tego i tego, a na szerokim planie zrobię to i tamo". Prawie jakbym w głowie montował już film.

Jakie są plusy kręcenia pod montaż? Na pewno zaoszczędzenie czasu - i na miejscu, i podczas montażu. To rozwiązanie dobre przede wszystkim dla montażysty, który do dyspozycji ma przemyślany materiał. Do tego trzeba wziąć pod uwagę zaoszczędzenie miejsca na karcie i mniejsze zużycie sprzętu (bo kręcimy po prostu mniej). Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej składa się wideo, jeśli ma się przemyślany materiał.

Kilka porad, które pomogą Ci nakręcić przemyślany materiał:

1. Zróżnicuj ujęcia

Od czasu do czasu kręcę wideo z różnych uroczystości, wtedy też nie mam czasu na to, żeby zmienić pozycję czy powtórzyć jakąś scenę. Na przykład, gdy ważny polityk idzie z kwiatami i składa je pod pomnikiem. Zanim jeszcze wyruszy do złożenia kwiatów, mogę zrobić mu średnie zbliżenie na twarz, gdy zacznie ruszać zbliżenie na nogi, a później w plan ogólny, gdy dochodzi do pomnika i składa kwiaty. Potem jeszcze dodatkowo dokręcam zbliżenie, gdy ktoś inny kładzie kwiaty. Oczywiście to już nie ten ważny polityk, ale kto się domyśli, skoro widać tylko kwiaty :)

2. Panoramuj ze stopem

Zawsze gdy chce zrobić ruch panoramowy, zostawiam najpierw na kilka sekund nieporuszone ujęcia miejsca, z którego zaczynam. Później zaczynam panoramować, a na końcu zostawiam jeszcze kilka sekund obrazu na miejscu, w którym skończyłem panoramować. To daje później wybór przy montażu. Może się okazać, że jednak panorama może nie pasować, a lepiej sprawdzą się statyczne ujęcia.

3. Ciągłość

To nieco łączy się z punktem pierwszym. Chodzi o to, że jeśli masz możliwość, postaraj się powtórzyć sceny. Nakręć je z innych kątów i używając innych kadrów. Na przykład, osoba chodzi wchodzi do mieszkania. Taką scenę możesz nakręcić używając planu ogólnego widząc plecy osoby, potem średniego kadru i z boku, a na końcu dodać jeszcze zbliżenie na dłoń otwierającą klamkę. Oczywiście sprawdzi się to tylko w kontrolowanych warunkach.

4. Przebitki (B-roll)!

Przebitki, czy też b-rolle, oprócz standardowego pokazania ich na ekranie, dobrze sprawdzą się podczas nakładania ich obrazu pod rozmowę. Kręcąc przebitki stosuję się zazwyczaj do punktu numer 1, czyli robię szerszy plan i zbliżenie tej samej rzeczy. Ja zazwyczaj mam taki problem, że po zakończeniu kręcenia wydaje mi się, że zrobiłem za mało przebitek. Jednak zwykle okazuje się, że jest ich wystarczająco dużo.

To są właściwie oczywiste, oczywistości, dla osób które już kręceniem wideo się zajmują. Ale może początkującym osobom wskażą jakąś drogę i pomogą. Polecam więc wszystkim, zanim zaczniecie coś kręcić, zastanówcie się jak chcielibyście, żeby wyglądał produkt finalny.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych