Podstawy filmowania: Rodzaje planówKadry z filmów The Hobbit, Inglorious Bastards i Australia

Podstawy filmowania: Rodzaje planów

W tym artykule przedstawię podział kadrów ze względów na odległość kamery od filmowanego obiektu. To najbardziej podstawowy podział ujęć, który każdy filmowiec powinien znać.

Na początku muszę napisać, że pomimo, że jest to podstawowy podział planów to mogą być one różnie nazywane przez różne osoby. Ujęć może być też więcej lub mniej. Spotkałem się też z tym, że dla niektórych szeroki kadr jest wielkości "mojego" średniego kadru. Tu przedstawię podział, którego ja używam. Nie chodziłem do szkoły filmowej i raczej korzystam z anglojęzycznych materiałów, dlatego też będę pisał również angielskie nazwy (kto wie, zawsze się mogą przydać). Sam używam angielskich nazw - po prostu stały się dla mnie bardziej naturalne i szczerze mówiąc nawet nie wiem czy je poprawnie przetłumaczyłem :) Pod każdym ujęciem dam przykład z istniejącego filmu - wykorzystam do tego stopklatki ze zwiastunów filmowych.

 Plan totalny / Plan daleki / Ekstremalnie szeroki kadr / Extreme wide shot

Ujęcie z bardzo daleka. Przybliża widzom otoczenie, w którym dzieje się akcja. Postacie mogą być w ogóle niewidoczne w kadrze. Na poniższym przykładzie można dostrzec kilka idących postaci (kadr z filmu The Hobbit). Ujęcie bardzo często stosowane jest jako tzw. establishing shot, czyli pierwsze ujęcie sceny pokazujące otoczenie w którym rozgrywa się akcja. Taki kadr może ukazywac, np. ogrom zniszczeń w filmie wojennym czy samotność człowieka na pustyni.

Plan ogólny / Szeroki kadr / Wide shot / Long shot

Nieco bliższe ujęcie niż poprzednie. W kadrze można rozpoznać postać, ale również otoczenie w którym się znajduje. Na przykładzie mamy akurat auto (stopklatka z filmu Australia). Ujęcie również stosowane jest często jako establishing shot.

Plan pełny / Full shot

Ujęcie ukazujące całość postaci, od stóp do głowy. Na początku kinematografii bardzo często stosowane - uważano, że ludzie nie chcą oglądać twarzy, ale właśnie całe sylwetki (bo było rzekomo bardziej naturalne). Poniżej kadr z filmu Australia.

 Plan pełny / Plan średni / Średni kadr / Medium shot

Ujęcie od talii w górę. Czasami też od kolan w górę - wtedy nazywa się to Cowboy Shot (używane w westernach po to by ująć ręce sięgające po pistolet przymocowany do uda kowboja). Ujęcie pokazuje większość ciała, dzięki czemu można zobaczyć mowę ciała aktora, ale również ekspresję na twarzy. Poniżej stopklatka z filmu Inglorious Bastards.

Plan bliski / Półzbliżenie / Medium close up / Mid shot

Ujęcie od klatki piersiowej/ramion w górę. Skupia uwagę na twarzy i emocjach aktora. Bardzo często stosowane. Poniżej kadr z filmu Australia.

Zbliżenie / Close up

Duże zbliżenie aktora lub rzecz, np. sama głowa. W przypadku aktora, zwraca uwagę na ekspresję na twarzy. Tworzy wrażenie bliskości i intymności. Poniżej stopklatka z Moulin Rouge!

Detal / Extreme close up

Bliskie ujęcie, np. oczy, dłonie, pierścionek. Obiekt wypełnia cały kadr. Tutaj kadr z filmu The Hobbit.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy Tworzenie stron internetowych