Ruch kamery - rób to z głową!

Ruch kamery - rób to z głową!

Pamiętacie jak w szkole Pani po przeczytaniu przez was np. wiersza, pytała co autor miał na myśli? Albo podobne zadanie, gdzie patrzyliście na dzieło malarza i mieliście je opisać? Dzisiaj trochę o tym, ale z perspektywy filmu.

To wszystko, co robi jakikolwiek artysta (również filmowy) to nie tylko bezsensowny ruch pędzla czy zlepek wyrazów. To najczęściej świadome i umotywowane działanie. Czasem nawet najmniejsze szczegóły, o których nie pomyślelibyście, że coś znaczą, są przemyślane. W filmie tak samo. W profesjonalnej produkcji liczą się również szczegóły. Np. to jaką kurtkę nosi bohater, jaki ma tatuaż, jakim jeździ autem. To wydaje się w miarę logiczne, bo gdy chcemy uwidocznić humor na ekranie, damy np. otyłego bohatera do malutkiego auta. Jest jeszcze jedna rzecz, o której początkujący filmowcy nie pamiętają, a powinni. Mam na myśli ruch kamery.

Ruch kamery, tak samo jak sam kadr czy to, co się w kadrze znajduje, powinien być dobrze przemyślany. Chodzi o różne typy ruchów, np. dolly, tilt, slide w zastosowaniu bardziej rozrzeszonym i w kontekście sceny. Te podstawowe ruchy kamery możesz znaleźć w artykule Podstawy filmowania: ruch kamery. Najprostszym przykładem jest trzęsąca się kamera. Niby nikt nie chce żeby obraz się trząsł, ale czasem taki zabieg jest wręcz konieczny. Przykład? Filmy wojenne, gdzie kamera trzęsie się będąc przełożeniem np. tego, co się dzieje na ekranie (wybuchy, szybka akcja itp.) lub emocji bohatera (roztrzęsienie, szok). Tutaj ruch kamery jest jak najbardziej świadomy.

Inny przykład. Wyobraź sobie, że bohaterka wbiega do tunelu. Panuje półmrok, a w oddali słychać kapiące krople wody. Zza rogu wyłania się potwór, który ją zauważa, po czym idzie w jej kierunku. Bohaterka stoi sparaliżowana. Widzimy ją na środku kadru (przemyślany kadr - skupienie uwagi tylko na postaci), kamera powoli zbliża się w jej kierunku. Powoli, powoli, napięcie rośnie. Wygląda to tak, jakby to potwór do niej podchodził, a nie kamera.

Często też wykorzystuje się ruch obiektu lub ruch postaci, która jednocześnie motywuje kamerę do podążania za nimi. Na przykład: wspinanie się postaci po górze, podnoszenie przedmiotu przez bohatera czy chociażby banalne wstawanie postaci z krzesła.

Ciężko wyjaśnić wszystko słowami, więc poniżej podam kilka przykładów z krótkim opisem.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy FoxFoto.pl Foton Kalisz Tworzenie stron internetowych Foto 7 Umowa Sprzedaży Samochodu