Podstawy filmowania: Ruch kamery

Podstawy filmowania: Ruch kamery

Kolejna dawka podstaw filmowania, tym razem o rodzajach ruchów kamery. Do większości z wymienionych poniżej ruchów potrzebny jest oczywiście odpowiedni sprzęt. Na samym dole zamieściłem wideo z fragmentami filmów, które opisałem nazwami ruchów.

Sorry za zwroty angielskie, ale tak jak pisałem wcześniej - uczę się z anglojęzycznych materiałów i nie wiem czy dobrze przetłumaczę je na polski (nie zawsze bezpośrednie tłumaczenie jest prawidłowe, tym bardziej, że to język branżowy).

Static shot / Statyczne ujęcie

Jak sama nazwa wskazuje, czyli kamera się nie rusza. Dla formalności trzeba było wyróżnić i ten typ „ruchu”.

Pan / Panorama

Pan to ruch kamery w poziomie. Kamera umocowana jest na statywie i rusza się wokół własnej osi. Może śledzić ruch obiektu, np. biegnącego wśród łąki pasterza, lub zwyczajnie pokazywać kawałek łąki.

Tilt

Ruch podobny do panoramowania, ale w pionie - z góry na dół, z dołu na górę.

Dolly / Jazda

Ujęcie przy użyciu wózka/jazdy (dolly). Najazd można zrobić do przodu i do tyłu, niekoniecznie w linii prostej - często jest to jakaś zakrzywiona "trasa". Taki ruch oczywiście nie ogranicza się tylko do samej jazdy z kamerą. W trakcie ujęcia kamera może oczywiście wykonywać swoje niezależne ruchy, takie jak pan, tilt czy nawet zoom.

Truck / Jazda

To samo co dolly, lecz ruch odbywa się horyzontalnie - w prawo lub lewo. Na filmiku na dole strony nazwałem ten ruch Dolly and Truck z tego względu, że pojęcie dolly stosuje się również do truckingu.

Ped / Pedestal

Unoszenie kamery w górę lub w dół. Najczęściej z wykorzystaniem kranu/jiba, ale również niektóre wózki dolly mają taką możliwość (choć wysokość jest wtedy znacznie ograniczona). Niestety na poniższym filmiku nie ma tego typu ruchu, ponieważ nie umiałem znaleźć odpowiednich przykładów :) Ale obrazek chyba jest jasny. 

Crane / Jib / Kran / Dźwig

Do tego typu ujęć wykorzystuje się tzw. krany, jiby (dżiby), dźwigi. Kamera umieszczona jest na podnośniku, który umożliwia wzniesienie jej na dużą wysokość. Ruch może być wykonywany w górę, dół, lewo, prawo itd. Do tego sama kamera może wykonywać ruchy w poziomie i w pionie. Kran może być dodatkowo osadzony na kółkach, dzięki czemu może dodatkowo wykonywać ruch dolly.

Handheld / Z ręki

Handheld czyli kamera trzymana w rękach lub też na ramieniu. Ruch ten oczywiście nie tak płynny jak te na statywie czy stedicamie, ale pozwala on na większą swobodę ruchu. Tego typu ujęcia bardzo często wykorzystywane są w filmach wojennych lub w filmach akcji, gdzie roztrzęsiony ruch kamery pozwala przełożyć emocje bohatera i sytuację przedstawioną w filmie, na widza.

Stedicam / Stabilizing shot

Ujęcia z wykorzystaniem stedicama/flycama/glidecama charakteryzują się bardzo płynnym ruchem. Wykorzystywane często przy scenach w ruchu lub też szybkich scenach, gdzie trzeba jednak zachować płynność ruchu. Nie zawsze operator stedicama porusza się na własnych nogach. Bardzo często jeździ na wózku lub np. na aucie. Pomaga to dodatkowo stabilizować ujęcie.

Zoom

Nie trzeba chyba tłumaczyć. To ujęcie z wykorzystaniem zooma, czyli zmianą ogniskowej. Co profesjonalnie nazywa się transfokacją.

Dolly Zoom / Vertigo Shot / Zolly / Contrazoom

To połączenie zooma z jazdą. Trick polega na tym, że podczas odjazdu dolly przybliżamy obraz zoomem. Lub odwrotnie - oddalamy zoomem, ale przybliżamy kamerę. Zmienia się wtedy perspektywa, co daje ciekawe, często hipnotyczne wrażenie.

Ach, te moje profesjonalne rysunki ;)

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy FoxFoto.pl Foton Kalisz Tworzenie stron internetowych Foto 7 Umowa Sprzedaży Samochodu