Trochę o korekcji kolorów

Trochę o korekcji kolorów

Dziś będzie trochę o kolorach. Będę pisać o korekcji kolorów i gradingu - tak, to dwie różne rzeczy. Pokażę Ci jaki ja mam sposób na kolory.

Jak napisałem na wstępie, prace przy kolorach dzieli się na korekcję kolorów i grading. Korekcja kolorów, jak nazwa wskazuje, służy do poprawienia barw w ujęciu. Chodzi np. o kontrast, nasycenie czy balans bieli. Color grading jest drugim krokiem. To te "prawidłowe" kolorowanie obrazka, czyli nadawanie mu unikalnego obrazu, na przykład nadanie mu barwy pomarańczowej. Do color gradingu zalicza się również nadawanie poszczególnym obiektom w scenie konkretnego wyglądu. Na przykład rozświetlenie tylko samej twarzy bohatera czy zmiana koloru samochodu.

Mistrzem korekcji kolorów nie jestem, ale wypracowałem sobie sposób który pozwala pozwala mi osiągnąć zadowalające efekty. Są oczywiście różne programy i różne pluginy do kolorów, ale tak na prawdę większość opcji jest w taka sama. Nie ważne jest więc czy pracujesz w Premiere Pro, Final Cut, Avidzie czy w innym oprogramowaniu. Ja korzystam z Adobe Premiere Pro CS4 i z jego wbudowanych pluginów - najczęściej RGB Curves i Threeway Color Correction.

Najpierw korekcja kolorów. Generalnie chodzi o to, by obraz wyglądał naturalnie i by wszystkie ujęcia były podobne względem siebie. Zazwyczaj używam do tego pluginu RGB Curves. Na początku ustawiam odpowiednią ekspozycję, kontrast, a później bawię się krzywymi RGB. Czasami używam też Threeway Color Correction dla nadania np. cieniom lub jasnym partiom odpowiedniej barwy. Poniżej dwa przykłady z mojego ostatniego projektu. Pierwsze ujęci to oryginalny obraz, drugi już po korekcji.

Może większość z Was uznać że obraz jest zbyt ciemny. To akurat wynikało z tego, że kręciliśmy film w jeden dzień i pod koniec zaczynało się już ściemniać. Dlatego wcześniej nagrywane ujęcia musiałem przyciemnić, ze względu na to by zapewnić spójność wizualną (a to jedna z najważniejszych rzeczy). Film jest akurat w dosyć mrocznych klimatach więc takie barwy do niego zupełnie pasują. Można by powiedzieć, że jest to prawie efekt day for night.

Jak widzicie, pierwszy nieobrobiony kadr różni się od tego w drugim przykładzie, gdzie są dwie dziewczyny - pierwszy ma zimne kolor, drugi ciepłe. A to, dlatego że nagrywałem na dwie kamery i przez wyścig z czasem zapomniałem ustawić taki sam balans bieli. Ale spokojnie, jak widać wszystko udało się wyrównać w postprodukcji. To też dobry przykład, że dzięki narzędziom do korekcji kolorów da się zrobić podobny obrazek z dwóch różnych ujęć.   

Color grading (którego w moim przykładzie prawie nie stosowałem) oczywiście ma ogromne znaczenie przy tworzeniu klimatu filmu. Zobacz sobie ten przykład. W 1:11 jest dobrze pokazane, jak kolory mogą pełnić funkcję budowania klimatu. W zależności od typu filmu, kolory będą inne. Na przykład komediach zazwyczaj są jasne i mocno nasycone kolory, a w filmach wojennych wyblakłe, często o zabarwieniu niebieskim lub zielonym.

Poniżej zamieszczam tutorial na temat korekcji kolorów i gradingu. Może nie jest idealny, ale ładnie demonstruje cały proces zabawy z kolorami.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy FoxFoto.pl Foton Kalisz Tworzenie stron internetowych Foto 7 Umowa Sprzedaży Samochodu