Kiedy możesz złamać zasady...Kadr z serialu The Killing

Kiedy możesz złamać zasady...

Reguły są po to, żeby je łamać. To samo dotyczy zasad filmowania. Łamanie zasad, dla samego ich łamania jest oczywiście bez sensu. Chodzi o to, by wybrać odpowiedni środek, który pomoże opowiedzieć konkretną historię.

Jeśli nie czytałeś jeszcze wpisu o zasadach kadrowania i regule 180 stopni, zrób to najpierw.

Regułą jest umieszczenie obiektu filmowanego w miejscu, w którym przecinają się linie trójpodziału. Wtedy ujęcie wydaje się uporządkowane i naturalne. Możesz jednak specjalnie chcieć wywołać wrażenie nieuporządkowania, roztrzęsienia itp. Pomoże to przekazać widzowi emocje, które przeżywa bohater filmu.

Kadrowanie centralne

Prostym przykładem jest umieszczenie głowy aktora na środku ekranu. Wywoła to emocje napięcia, bezpośredniości, nieuniknionego czynu. Między innymi poprzez to, że bohater patrzy się niejako prosto na widza (choć wcale nie musi patrzeć w kamerę). Takie kadrowanie potęguje też potęguje skupienie i bezpośredniość przekazu. Często wykorzystywane jest to np. przy przemówieniach. Wyobraźmy sobie, że prezydent USA wygłasza przemowę. Kamera powoli zbliża się do niego, kadrując centralnie na jego postać. W tym czasie prezydent mówi o nieuchronnej wojnie.

Poniższy przykład pochodzi z Władcy Pierścieni. Legolas wygląda na wystraszonego. Wyśrodkowanie kadru potęguje ten efekt.

Niewygodnie!

Aby pokazać dyskomfort postaci można ustawić bohatera, który patrzy się w lewą stronę i umieszczony jest po lewej stronie kadru. Daje to wrażenie, że dana postać nie czuje się w tej sytuacji wygodnie lub też, że nie dopuszcza osoby z którą rozmawia do swojej strefy komfortu. Kadrowanie takie można zastosować na przykład kiedy bohater jest gdzieś uwięziony i nie ma wyjścia. Jego postać na krawędzi kadru spotęguje ten efekt. Poniższe zdjęcie pochodzi z serialu The Killing (swoją drogą część odcinków reżyserowała Agnieszka Holland).

180 stopni to złamania

To chyba najbardziej podstawowa zasada w filmowaniu. W przypadku jej złamania twoja scena można ukazać się niezrozumiała i zaburzać odbiór jej przez widza. Chyba, że… chcesz to zrobić celowo. Przykład? Bohater bierze narkotyki, przed oczami pojawiają mu się dziwne obraz. Żeby jeszcze bardziej pokazać jak odbiera on świat, całkiem naturalne będzie łamanie tej zasady. Ba! Nawet łamanie większości zasad.

Kolejnym przykładem jest scena, w której pojawia się wiele aktorów. Wtedy wyznacza się po prostu kilka osi linii 180 stopni względem najbardziej aktywnych aktorów (czyli np. tych którzy najczęściej zabierają głos w dyskusji).

Kamera w ruchu

Łamanie zasady 180 stopni jest "poprawne" w przypadku gdy kamera jest ruchu. Wyobraź sobie, że na przeciwko siebie siedzi dwóch mężczyzn - Mietek (ten na dole) i Sławek. Kamera zaczyna od ujęcia zza ramienia Mietka. Postacie sobie rozmawiają - raz pokazane jest ujęcie na Sławka, raz na Mietka. Po chwili kamera zza ramienia Mietka przesuwa się powoli całkiem za jego plecy by przejść na stronę jego drugiego ramienia. Wtedy oczywiście kontrplan na Sławka będzie musiał być zgodny z ujęciem zza drugiego ramienia. Hmm trochę poplątałem. Rozumiesz? Obrazek powinien to wyjaśnić.

Kolejnym przykładem niestosowania się do tej reguły jest na przykład scena bijatyki. Mietek wpada w furię i rzuca stolik na Sławka, ten okłada go pięściami. Mietek pada na ziemie, ale zauważa stojącą obok lampkę. Wyrywa ją z kontaktu i atakuje Sławka. Rozerwany kabel tworzy spięcie i powoduje zapalenie się rozłożonych gazet. Sławek i Mietek szarpią się. Bum! Nagle do pomieszczenia wpada to SWAT. Zaczyna się strzelanina. Wokół ogień, latają stare papiery. Po prostu chaos! Mietek i Sławek wyciągają pistolety i razem strzelają do żołnierzy. Żołnierze padają jeden po drugim. W końcu Mietek i Sławek wybijają wszystkich, ale Mietek chce się zemścić na Sławku i zaczyna go gonić. Ledwo żywy żołnierz SWAT wyciąga jednak granat i rzucę w ich kierunku. Łubu du (jak to mówi mój dziadek)! Siedzę na koniu.

I chociaż w tej scenie jakieś reguły powinny być zachowane, można ją przedstawić bardziej chaotycznie poprzez odpowiednią pracę kamery - na przykład łamanie zasad 180 stopni.

Popularne
Koszulki filmowe - KameraAkcja.com
Partnerzy FoxFoto.pl Foton Kalisz Tworzenie stron internetowych Foto 7 Umowa Sprzedaży Samochodu